Wanneer een patiënt meent schade te hebben geleden door een fout in de behandeling en daarvoor een schadevergoeding wil ontvangen, is het mogelijk om de behandelend arts of de instelling waarvoor deze arts werkt hiervoor aansprakelijk te stellen.
Er moet sprake zijn van een onrechtmatige daad of toerekenbare tekortkoming, aantoonbare schade en een oorzakelijk verband tussen het werk en de schade.
Medische fout
Als een medische behandeling onzorgvuldig is uitgevoerd en de patiënt hierdoor letselschade oploopt of in het uiterste geval zelfs overlijdt, is er sprake van een medische fout. Ook kan er sprake zijn van een medische fout wanneer de rechten als patiënt ernstig geschonden worden, bijvoorbeeld als een arts onvoldoende informatie verstrekt over de risico’s van een behandeling en als de patiënt de behandeling had geweigerd als deze over alle informatie had beschikt. Binnen het vakgebied medisch research gelden andere risico's. Bij een medische fout kan de persoon in kwestie eerst proberen om hier met de zorgaanbieder uit te komen. Als dit niet lukt, ook niet met bemiddeling van de klachtenfunctionaris, dan kan er een rechtszaak worden aangespannen of kan de patiënt naar een geschilleninstantie stappen.
Schadevergoeding betalen door verzekeraar
Een patiënt kan een schadevergoeding eisen van de arts of instelling waarvoor de arts werkzaam is wanneer de patiënt van mening is dat hij schade heeft geleden door een fout in de behandeling. In dit geval wordt de arts of instelling aansprakelijk gesteld. Waar consumenten gebruikmaken van een aansprakelijkheidsverzekering om dit soort schadevergoedingen niet zelf te hoeven betalen, is er voor artsen doorgaans een beroepsaansprakelijkheidsverzekering die via de organisatie is afgesloten. Een arts die aansprakelijk wordt gesteld voor een fout, dit heet een aansprakelijkstelling, dient direct op te nemen met de betreffende beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar. Deze verzekeraar verzorgt de verdere afwikkeling van de aansprakelijkstelling. De arts zelf is genoodzaakt alle noodzakelijke medewerking te verlenen.
Openheid na een incident
Het kan voorkomen dat een arts te maken krijgt met zorg die anders loopt dan verwacht of door de patiënt anders wordt ervaren dan de bedoeling is. Het is in dit geval belangrijk om zo snel mogelijk na de melding of het incident met de patiënt in gesprek te gaan. Voor artsen geldt hiervoor de Gedragscode Openheid medische incidenten (GOMA). Sinds 2010 bestaat deze gedragscode. Aanleiding voor de creatie van de GOMA waren regelmatig voorkomende problemen bij het vaststellen van de aansprakelijkheid na een medisch incident. De GOMA bestaat uit twee onderdelen. Deel A geeft aanbevelingen aan zorgaanbieders voor een weloverwogen reactie direct nadat een medisch incident heeft plaatsgevonden en deel B bevat suggesties voor de behandeling van verzoeken om schadevergoeding. Door de juiste communicatie worden misverstanden voorkomen en kunnen klachten en claims wellicht voorkomen worden.
Bron: Pricewise.nl